Porsche turbt szlinapra!
A turb szzves szletsnapjn a Porsche olyan klnleges turbfeltltt mutatott be, amit korbban csak dzelmotoroknl hasznltak.
Maga az tlet, hogy a kipufoggzt - amely klnben krba veszne -, turbfeltltn keresztl a motor teljestmnynek nvelsre hasznljk, Dr. Alfred Bchi, svjci mrnk fejbl pattant ki, pontosan szz vvel ezeltt.
Tallmnya gyakorlati hasznostsra azonban tovbbi tizennyolc vet kellett vrnia, amg 1923-ban kt szemlyszllt haj tzhengeres ikermotorjait turbztk fel vele 1750-rl 2500 lersre.
Versenyplyn a turbfeltlts Porsche 917/30-as 1973-ban, tbb mint 1100 lerejnek ksznheten szinte leradrozta versenytrsait. Ksbb a tl nagy teljestmnybl add szablymdostsnak esett ldozatul, a versenyplyrl egyenesen a mzeumba kerlt.
Az autgyrtsban els zben 1974 oktberben, a stuttgarti sportaut-gyr jelent meg a piacon kipufoggz ltal hajtott turbfeltltvel felszerelt, szriagyrts sportkocsival.
A legjabb Porsche turbnl - benzinmotoroknl a vilgon elsknt - vltoz geometrij feltltt alkalmaznak. Az autt magt mg nem lthattuk, de kmfotkatmr mutattak rla.
Dzel zem jrmveknl mr a 90-es vek ta sikerrel hasznljk ezt a megoldst, de a benzines motoroknl eddig nem hasznltk. Ms turbspecialista cgekkel egyttmkdve, az rtechnikban hasznlt, klnlegesen j hll kpessg anyagokat is felhasznlnak a gyrts sorn, hogy a kifejezetten magas kipufoggzok mellett is alkalmazhat legyen a technolgia.
Korbban ms gyrak kt, egy kisebb s egy nagyobb mret, prhuzamosan beptett feltltvel oldottk meg, hogy a motor mindig a kvnt teljestmnyt szolgltassa.

 Az 1973-as Porsche 1100 lers teljestmnynek esett ldozatul. A szablymdosts miatt a versenyplyrl egyenesen a mzeumba grdlhetett.
|