Cowboy
(Vadlovas)
Közepes technikai felkészültséget igénylő gyakorlat. A gyakorlat rávezetése a miami hopper-éhoz hasonló. Haladj lassú tempóban, a lábak a vízszintes síkban levő pedálokon. Egy gyors mozdulattal elfordítod a kormányt majdnem 90 fokig, ugyanakkor behúzod az első féket. A pedálokon támaszkodó lábakkal most ugorj előre a keresztbe fordított első kerékre! Szabad kezed felemelésével nehezítheted a saját, valamint a téged megítélők dolgát. A gyakorlat csak egy pillanatig tart, utána ugrás vissza a két pedálra, egy gyors "fék ki", kormányt egyenesbe és taposs bele!
Endo
(Első keréken állás)
Látványos alapgyakorlatnak számít, több freestyle elem kiinduló eleme. Megtanulását nem mellőzheti senki, aki komolyabb trükköt is szeretne bemutatni. A rákészülés szakaszai a következők:
Kezdők számára a gyakorlat - főleg eleinte - nem veszélytelen! Félig felegyenesedett helyzetben, lassú tempóban, hajts neki egy járdaszegélynek vagy autóguminak, mely nem túl magas! (Esetleg tégla is megteszi.) Amint az első kerék érinti az akadályt, nyomd előre jó erősen a kormányt! A pedálok vízszintes síkban vannak. Ugyanezzel a mozdulattal húzd magad alá a BMX-ed úgy, hogy hátsó feled majdhogy érintse a felemelkedett hátsó kereket! Sikerült? A helyzet az, hogy máris az első keréken állsz. A két karod nyújtva tartsd a kerékpárt! Az igazi siker, több jó gyakorlat után, ha úgy tudod felvenni a kerékpár eredeti helyzetét, hogy közben nem teszed le a lábad a földre. És ha már ez is megy, próbáld ki a másik változatát is! Lassú tempó, hirtelen első fék - súlybeosztásod az előbb leírtak szerint -, és ugyanezt a helyzetet képes vagy felvenni és egy ideig tartani, mint az autóguminál (járdaszegélynél stb.). Ha kiválóan megy az egyensúlyi helyzet megtartása, átminősítheted a gyakorlatodat. A terek, parkok freestyle-s társaságainak nagy vetélkedője, hogy ki tud többet ugrálni, pattogni első keréken.
Ha már tényleg nagyon jól megy, kipróbálhatod a "láb nélküli" endo-t. Csinálj egy endo-t, eközben ülj rá az ülésre és lábaidat emeld el a pedáloktól. Tartsd meg magad így egy pár másodpercig, azután rakd vissza a lábaid a pedálra, közben húzd be a hátsó féket, egy kicsit dőlj hátra, amíg a hátsó kerék leérkezik a földre, majd előre és taposs bele!
Foot-jam nosepick
A sebesség nagyon fontos ennél a trükknél, mert az én tapasztalatom szerint sokkal lassabban kell nekimenni, mint a többi liptrüknek.Amikor az ívhez érünk, elkezdünk úgy pumpálni, hogy a bicikli eleje bebukjon és ezzel egy időben az egyik lábunkat levesszük, amivel beblokkoljuk az első kereket. Fontos, hogy a lábunk jól hejezkedjen el a villa és a kerék között. A testünk mindig dőljön az ív felé, mert ez segíti a visszaugrást.Hasonló az elugrás, mint egy sima nospicknél, annyi külömbséggel, hogy a támasztó lábunk nem a pedálon, hanem a keréken van. Előre dőlünk és az elöl levő lábunkkal elrugjuk magunkat. Ha minden tuti, akkor a levegőben a lábunkat visszarakjuk a pedálra. Kényelmesen és boldogan elgurulunk, mert ha minden igaz megtanultuk az egyik legújabb liptrükköt. Ezek után nincs más dolgunk, csak egyre nagyobb ívekre, később magasításra vagy falra csinálni...
Foot-jam tailwhip
(Vázpörgetés)
Hatásos trükk, veszély nélkül. Haladj lassú sebességgel a kerékpáron állva! Jobb lábaddal támaszkodj meg a hátsó kilápőn (pattogócsavaron), közben bal lábad az első kerék elé készíted, de a váz jobb oldaláról! Kezed az első féken. Egy laza kormányfordítás balra, behúzod az első féket, ezzel egyidejűleg bal láb az első fékre lép, jobb lábbal közben a tehermentesített hátsó kereket erőteljesen ellököd balra. A váz 360 fokot fordul, majd ezt követően jobb lábbal megtámasztod az "érkező" vázat, bal lábbal a pedálra lépsz! Kiengeded a féket, majd a jobb lábad is visszahelyezed a pedálra és elindulsz.
Framestand
(Vázon állva gurulás)
Először is győződj meg róla, hogy olyan bicajod van, aminek a felsőcsöve a nyereg alatt kettéágazik, tehát a hátsó villa a nyereg elé nyúlik. Amennyiben ilyen, már kezdheted is a trükk gyakorlását. Először tedd fel mindkét lábad erre a széles részre, majd egyenesedj fel a bringán, végül engedd el a kormányt és állj fel teljesen. A váz oldalra billentésével elérheted, hogy a kormány is elforduljon, ezt kitapasztalva pedig kanyarodni is képes leszel.
Tailwhip (Vázpörgetés)
Hatásos trükk, veszély nélkül. Haladj lassú sebességgel a kerékpáron állva! Jobb lábaddal támaszkodj meg a hátsó kilápőn (pattogócsavaron), közben bal lábad az első kerék elé készíted, de a váz jobb oldaláról! Kezed az első féken. Egy laza kormányfordítás balra, behúzod az első féket, ezzel egyidejűleg bal láb az első fékre lép, jobb lábbal közben a tehermentesített hátsó kereket erőteljesen ellököd balra. A váz 360 fokot fordul, majd ezt követően jobb lábbal megtámasztod az "érkező" vázat, bal lábbal a pedálra lépsz! Kiengeded a féket, majd a jobb lábad is visszahelyezed a pedálra és elindulsz.
360 Fokos fordulat
A két gyakorlat különbözősége a második 180 fok kivitelezésében rejlik. A rock walk után kiengeded az első féket, de ugyanakkor behúzod a hátsót! Ebben a pillanatban a hozott lendületet is használva magasra rántod a kormányt, rögtön a fordulás irányába. Ebben a fázisban a testsúlyod a lábadon van. Mielőtt földet ér az első kerék, kiengeded a hátsó féket és egyensúlyod megtartva a pedálra taposol!
Újságolvasás
Lényegében hátrafordulás menet közben. Egyes türelmes BMX-esek olyan tökéletesen képesek erre a gyakorlatra, hogy - zárt pályán és csakis a hecc kedvéért - képesek közben újságot is olvasni! Csak minden apró részmozdulat türelmes begyakorlása hozza meg a kívánt eredményt! Fontos, hogy ne azzal kezdj, hogy ráülsz a kormányra fordított helyzetben, kezedben egy újsággal, hanem így:
Haladj közepes tempóban, lehetőleg sík terepen! Helyezd mindkét lábad a vázra, a kormány és a nyereg közötti részre! Fenekeddel kissé féloldalasan ülj rá a kormány merevítőjére! Kezeid ebben a pillanatban még eredeti helyzetben vannak. Kezdd el hajtani a kerékpárt, miközben fogod a kormányt, de már az új helyzetnek megfelelően "normális" fogással. Némi gyakorlás árán így is képes vagy biztonságosan hajtani a járgányt. Ezután következhet az a bizonyos figura. Nem árt előtte még azt is kipróbálnod, hogyan tudod a BMX-et a fenekeddel irányítani. Merthogy ez a titok nyitja. Még egy kis türelem, még egy-kis gyakorlás, és máris kérheted azt a bizonyos újságot! |