Hrom muskts
Kompresszoros V8-as a nagyvasakban, s benzines sportmotorokat idz dzel a 3-asban. A minsgrl hres ALPINA az egyik legelismertebb s legprofibb BMW talakt, s ez a szemllet az autk minden apr rszletn lemrhet.
A cg hivatalos elnevezse nem rvid, ALPINA Burkard Bovensiepen GmbH + Co. KG, Buchloe, m a modellek jellsnl mg a gyri puritnsgot is lekrzi a vilghr mhely. A mrcius els hetn nyl Genfi Autszalonra hrom jdonsggal kszlt az ALPINA: D3, B5 s B6 - kezdjk a bemutatst nvekv sorrendben.
A D3, mint az a jelzsbl kvetkezik, dzelmotoros vltozat, s mint kztudott, az ALPINA exkluzv partnere a BMW-nek, azaz nem tuningol, hanem BMW-alap sportkocsikat gyrt nll nven. A gyrts majdnem sz szerint rtend, Buchloe boszorknykonyhjban ugyanis seregnyi alkatrszt fejlesztenek ki, amelyek felszerels utn indokot adnak a gyri kk-fehr emblma eltvoltsra. Szintn ALPINA jellegzetessg, hogy az autk varzsereje a decens sszhangban rejlik, azaz elmaradnak az extrmitsok, a szrnyas ajtk, a durva szlestsek, s immron vtizedek ta egy bevett, sportosan elegns stlus az irnyad. rtend ez a sznvilgra is, mert lehet ugyan fekete s piros ALPINA-t is kapni, de az igazi rajong a kpeken lthat kktl vadul meg, az utastrben kk-zld dsztsekkel. A 3-ason alapul D3 klsleg hozza az elvrt designt, motortere azonban majd sztdurran az ertl. A mrnkk meglepetsre nem a hathengeres csodamasink valamelyikt vettk kezelsbe, hanem a jl bevlt ktliteres konstrukcit, amely 1998-ban elsknt nyert 24 rs versenyt a Nrburgringen. A viszonylag kis hengerrtartalombl 200
lert sikerlt elvarzsolni, s ezzel az ALPINA bszkn dicsekedhet, mert a 100 lers literteljestmny a gyri M modellek benzinmotorjait jellemzi. A forgatnyomatk 410 newtonmtere szintn nem kevs, gy nincs mirt csodlkozni a menetteljestmnyeken. A D3 gy gyorsul, mint 1989-ben a 12 hengeres 750i, amely akkor a nmet autgyrts etalonjnak szmtott (7,4 sec), s a 238 km/rs vgsebessg is elegend ahhoz, hogy a bels svban knnyedn menjen az elzs.
A kiemelked dinamizmus mellett az erforrs tiszta zemvel sincs baj, az ALPINA D3 gy felel meg az rvnyben lv elrsoknak, hogy kivteles mdon egyesti a gzolajos zem takarkossgt a sportos viselkedssel. A hatfokozat kzi vlt biztostja a BMW vezetkzpontsghoz ill uralkodst, mikzben az tdolgozott futm, a megerstett fkrendszer, illetve a j gumi egyttesen jrul hozz a kivl kezelhetsghez. A klls Classic felnik alapban 18 colosak, de opcionlisan 19 colos mretben is szllthatk, s az ALPINA partner Michelin abroncsaival vannak felgumizva.
Egy kis dzel a V8-asok teljestmnyvel. - gy illeti az ALPINA a D3 kpessgeit, m a nv ktelez, s a piac megkveteli, hogy a V8-asokat is megpiszkljk. Genfben rgtn kt kompresszoros tpus is pzolni fog a standon, ugyanis a BMW 5-s bzist hasznl B5 limuzin s Touring kombi mellett a 6-osba is beletettk azt a motort, amely kpessgeiben gyakorlatilag egyenrtk a V10-es M modellek hajtmvvel. A 4,4 literes erforrs kereken 500 lert s 700 newtonmtert vonultat fel, s utbbi kpessgvel jcskn rver az M5-M6 pros 520 newtonmterre. A gyorsuls 4,7 msodperce (Touring 4,8) majdnem hajszlra megegyezik az M5 mrt idejvel, csakhogy az ALPINA nem a szupergyors, htgangos SMG vltt knlja gyfeleinek, hanem a hagyomnyos ZF automatt 6 ganggal.
Persze Buchloe sem mentes a j marketingtl, ezrt a motor karakterisztikjhoz illesztett szerkezet SWITCH-TRONIC nven fut, kormnyra tett kapcsolkkal. Akrcsak a D3 esetben, a B5 porcikit is aprlkosan feljavtottk, hogy se a futmvel, se a fkkel ne legyen baj, ha odalp a gzra a jmd tulajdonos - az ALPINA nem korltoz le az egyezmnyes megllapods szerint, s mind a limuzin, mind a kombi 310-315 km/h krli tempra kpes! Hla a TEVES hathats kzremkdsnek, a 19 colos kerekek (Michelin Sport Pilot 2 gumik) mgtt levesestl mret fktrcsk kaptak helyet, amelyekkel 200-rl sem gond pillanatok alatt megllni.
Az ALPINA B6 Coupe/Cabrio vrbeli Gran Tourismo, amely 500 lers ertartalkval minden szituciban meggyz viselkedsre kpes. Mivel nehezebb az B5-nl, kt tizeddel lemarad a szzas sprintben (4,9 sec), de vgsebessg vonatkozsban ugyangy 310 km/h felett jr. A 20 colos felni garnitra a Dynamic csaldbl val, s igny szerint a Classic is rendelkezsre ll. A vlt hatfokozat ZF automata, s nyitott tetvel szguldozva lltlag gy harsog a dupla csben vgzd sportkipufog, mint egy Harley Davidson.
|